40 milionów USD do 24 kwietnia: Kampania na rzecz wypłaty odszkodowań dla poszkodowanych w katastrofie Rana Plaza

Dokładnie za 2 miesiące rodziny ofiar Rana Plaza będą obchodzić pierwszą rocznicę największej katastrofy przemysłowej, która dotknęła branżę odzieżową. Zginęło w niej 1 138 osób, a ponad 2 000 zostało rannych. Nie pozwólmy im dłużej czekać na odszkodowania.
40 milionów USD do 24 kwietnia: Kampania na rzecz wypłaty odszkodowań dla poszkodowanych w katastrofie Rana Plaza
Aby upamiętnić ten dzień, Clean Clothes Campaign wraz z partnerami z Bangladeszu i całego świata rozpoczyna kampanię PAY UP!, wzywając wszystkie marki, które szyły w zawalonych fabrykach Rana Plaza do natychmiastowej wypłaty odszkodowań na rzecz powstałego funduszu powierniczego poszkodowanych w katastrofie Rana Plaza.

Co to jest Fundusz powierniczy na rzecz poszkodowanych w katastrofie Rana Plaza?

Powstały Fundusz to przełomowe rozwiązanie mające na celu zapewnienie, że osoby, które przeżyły katastrofę oraz rodziny ofiar Rana Plaza otrzymają wsparcie z tytułu utraty dochodów i wydatków medycznych, którego rozpaczliwie potrzebują.

Wspólne zaangażowanie Ministerstwa Pracy Bangladeszu, miejscowych i międzynarodowych związków zawodowych oraz organizacji pozarządowych, przy współpracy Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), pełniącej funkcję neutralnego i niezależnego przewodniczącego, doprowadziło do powstania jednego centralnego Funduszu powierniczego oraz rozpoczęcia głównego procesu powództwa.

Powództwo, które będzie prowadzone przez szereg organizacji lokalnych i międzynarodowych ekspertów, będzie wspierać ofiary, ich rodziny oraz osoby będące na ich utrzymaniu w składaniu roszczeń, ocenie wysokości wypłat, które ma otrzymać każdy beneficjent, dokonywaniu ekspertyz lekarskich oraz zapewnianiu ewentualnego późniejszego wsparcia.

Obecnie zbierane są darowizny na Fundusz, z którego niezwłocznie po zebraniu odpowiedniej kwoty będzie można rozpocząć wypłaty na konta ofiar.

Przed pierwszą rocznicą tragicznego zawalenia się budynku Rana Plaza, przypadającą 24 kwietnia, należy zebrać 40 milionów dolarów.

O co apelujemy?

Osoby, które ocalały w katastrofie oraz rodziny ofiar wystarczająco dużo już się nacierpiały. Ludzie ci ponieśli straszne obrażenia, stracili mężów i żony, dzieci i rodziców, braci i siostry; a fizyczne i emocjonalne blizny będą nosić przez całe życie. Tego nie da się w żaden sposób zrekompensować, ale przed rocznicą tej tragedii można i należy im wynagrodzić stratę dochodów oraz koszty medyczne.

Wzywamy wszystkie marki, aby wniosły znaczący wkład w fundusz powierniczy, który będzie odzwierciedlał ich transakcje z Rana Plaza, ich związek z Bangladeszem, ich możliwości płatnicze, a przede wszystkim istotnie przyczyni się do uzbierania łącznej potrzebnej kwoty 40 milionów dolarów.

W ciągu kolejnych dwóch miesięcy będziemy prowadzić kampanię na głównych ulicach europejskich miast, w centrach handlowych, na ulicach w Dhace i w internecie, aby zapewnić, że osoby ocalałe i rodziny ofiar, nie będą musiały już dłużej czekać na odszkodowania.

Co Ty możesz zrobić?

Naszą pierwszą akcją będziemy kierować do marki UNITED COLORS OF BENETTON, by wykazała się inicjatywą i zaangażowała się w fundusz.

W poniedziałek 24 lutego:
  • Opublikuj logo kampanii Pay Up! na swojej stronie na Facebooku i oznacz markę Benneton wzywając ją do dokonania wpłaty na Fundusz.
  • Napisz na tweeterze „@Benetton please #payup for the victims of #RanaPlaza it is long overdue! #cleanclothes”
Maria Huma, 24.02.2014