O godną płacę dla Wszystkich – co się udało zrobić w 2013 roku?

Od początku 2013 r. partnerzy Clean Clothes Campaign w Europie i Azji wykorzystują wieloletnie działania na rzecz godnej płacy, prowadząc wspólną kampanię wzywającą do tego, by wszyscy pracownicy branży odzieżowej otrzymywali pensję, z której mogą się utrzymać.
O godną płacę dla Wszystkich – co się udało zrobić w 2013 roku?
Do dnia dzisiejszego ponad 50.000 konsumentów i konsumentek, aktywistów  i aktywistek a także uczestników i uczestniczek kampanii na całym świecie podpisało petycję wzywającą marki i rządy do podjęcia działania - jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś, poświęć teraz 2 minuty, aby podpisać petycję „O godną płacę dla Wszystkich”.
 
Uczestnicy kampanii, pracownicy branży odzieżowej, związki zawodowe oraz konsumenci z całego świata łączą siły, żądając od światowych marek i rządów, by podjęły natychmiastowe działania zmierzające do zaprzestania wypłacania głodowych płac dla pracowników fabryk odzieżowych. W przemyśle odzieżowym w samej Azji zatrudnionych jest ponad 15 milionów ludzi. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Te wynagrodzenia zwykle nie wystarczają na godne życie. Szacunki Clean Clothes Campaign pokazują, że godna płaca wystarczająca na życie to w większości badanych krajów trzykrotność płacy minimalnej. Tymczasem, przemysł odzieżowy wciąż zwiększa swoje zyski. Z ceny, którą konsumenci płacą za sztukę odzieży tylko 1-2% trafia do pracowników a około 50% do marek odzieżowych. Dysproporcja ta pokazuje, że godne wynagradzanie pracowników nie jest niemożliwe.
 
Kampania „Godna Płaca dla Wszystkich” wzywa globalne marki odzieżowe i decydentów politycznych do:
  • Publicznego uznania tego, że godna płaca jest fundamentalnym prawem wszystkich pracowników.
  • Zaakceptowania swoich obowiązków związanych z wdrażaniem godnej płacy dla pracowników branży odzieżowej.
  • Określenia konkretnych i wymiernych działań zmierzających do zapewnienia, by pracownicy branży odzieżowej otrzymywali godną płacę.
 
Do kampanii przyłączyło się już ponad 2500 osób z Polski, w tym osoby ze świata filmu, muzyki i mediów, występując w klipie wspierającym kampanię „Godna Płaca dla Wszystkich”.
 
 
Nadal pozostaje wiele do zrobienia. Niedawna podwyżka pensji minimalnej w Bangladeszu jest daleka od godnej płacy, a przed spółkami takimi jak H&M nadal jest daleka droga, zanim strategia w zakresie zapewnienia godnej płacy faktycznie stanie się rzeczywistością dla pracowników.
 
Mamy nadzieję, że nadal będziemy mogli wspólnie pracować w 2014 r., gdy kampania „Godna Płaca dla Wszystkich” w dalszym ciągu będzie zwracać uwagę na głodowe pensje pobierane przez pracowników branży odzieżowej na całym świecie.
 
Więcej informacji:
  • W ciągu tego roku setki przedstawicieli pracowników w Indiach, Indonezji, na Sri Lance, w Kambodży, Malezji i Chinach przeszły szkolenie w zakresie ich prawa do godnej pensji i zbiorowego układu pracy.
  • W maju 2013 r. w Azji pracownicy wyszli na ulice, domagając się godnej płacy.
  • W październiku 2013 r., w ramach kampanii europejskiej, przeprowadzono wspólnie tydzień akcji, podczas którego odbywały się rozmaite wydarzenia, takie jak fałszywi rekruterzy na ulicach Utrechtu, taniec limbo w Berlinie i festiwal kulturalny w Belgii.
Maria Huma, 17.12.2013