Czas na odszkodowania dla ofiar katastrof w Bangladeszu: Wezwanie do rozmów

Ponad 20 marek odzieżowych odmówiło przystąpienia do rozmów na temat odszkodowań dla rannych pracowników i pracownic oraz dla rodzin zmarłych. Znalazło się jednak 12, które zobowiązały się do udziału w dyskusjach. Clean Clothes Campaign wzywa pozostałych, w tym Walmarta, Benettona, Mango i polską markę Cropp (LPP), do przyłączenia się do rozmów.
Czas na odszkodowania dla ofiar katastrof w Bangladeszu: Wezwanie do rozmów
Clean Clothes Campaign  z zadowoleniem przyjęła wiadomość, że 12 marek zgodziło się uczestniczyć w spotkaniach w Genewie w celu omówienia kwestii wypłacania długoterminowych odszkodowań ofiarom katastrof, które miały miejsce w fabrykach Rana Plaza oraz Tazreen w Bangladeszu. Organizacja ubolewa jednocześnie nad postawą 20 innych marek szyjących w tych fabrykach, które odmówiły wzięcia jakiejkolwiek odpowiedzialności za te wydarzenia. Clean Clothes Campaign  wzywa więc pozostałe firmy odzieżowe, w tym Walmart , Benetton, Mango i Cropp (LPP), do zmiany decyzji i przyłączenia się do negocjacji.
 
Spotkania, w których weźmie udział 12 marek odzieżowych, zostały zwołane przez globalny związek zawodowy IndustriAll, a odbędą się 11 i 12 września w siedzibie Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie. MOP wejdzie w rolę neutralnej trzeciej strony moderującej rozmowy. Uczestnicy będą dyskutować o utworzenie funduszu dla ofiar pożaru w fabryce Tazreen z listopada 2012 r. oraz osób, które ucierpiały w skutek zawalenia się fabryk odzieżowych zlokalizowanych w budynku Rana Plaza w kwietniu br. W toku dyskusji mają zostać ustalone kwoty odszkodowań, które pokryją koszty utraty dochodów, leczenia, edukacji dzieci , które straciły rodziców oraz zadośćuczynią za ból i cierpienie. Oczekuje się, że środki te zostaną wniesione przez wszystkich interesariuszy, w tym marki odzieżowe, właścicieli fabryk oraz rząd Bangladeszu .
 
Od pożaru w Tazreen minęło prawie dziewięć miesięcy i pięć od katastrofy w Rana Plaza, przypomina Ineke Zeldenrust z Clean Clothes Campaign . Rodziny dotknięte tymi katastrofami do dziś zmagają się z ich konsekwencjami. Codziennie docierają do nas informacje o ludziach zagrożonych utratą swoich domów, o ludziach, którzy mają problem z otrzymaniem niezbędnej pomocy medycznej i psychologicznej. Kwestia odszkodowań jest niezwykle pilna, a zatem mamy nadzieję, że planowane spotkanie będzie konstruktywne i przyniesie pozytywne skutki dla tych pracowników i ich rodzin . 
 
Część marek do dziś odmawia wzięcia odpowiedzialności za los ofiar i rannych z tych dwóch katastrof. Wśród nich znajduje się między innymi Amerykański Walmart, który zlecał produkcję zarówno w Tazreen jak i w Rana Plaza. Marki Benetton, Mango i Cropp (LPP) , składające zamówienia w fabrykach znajdujących się w Rana Plaza, również milczą w sprawie uczestnictwa w spotkaniu.
 
Ci ludzie, zarabiając marne grosze, ryzykowali życiem szyjąc ubrania dla Walmarta, Benettona i Mango , dodaje Zeldenrust . W wyniku katastrof stracili swoje miejsca pracy , zdrowie a w wielu przypadkach nawet życie. Jedyne czego w tej chwili wymagamy od marek to wypłacenia odszkodowań, które umożliwią tym ludziom powrót do normalności. Wzywamy je do wzięcia odpowiedzialności za ludzkie życia zrujnowane przez te katastrofy i do udziału w posiedzeniach, które odbędą się w tym tygodniu. 
 
Spotkania zaplanowane na obecny tydzień stanowią kontynuację rozmów dotyczących odszkodowań dla ofiar pożaru w fabryce Tazreen z października ubiegłego roku. Rozmowy zostały przerwane w kwietniu w obliczu wydarzeń w Rana Plaza. W tym tygodniu po raz pierwszy zasiądą do stołu marki zlecające produkcję właśnie w fabrykach z Rana Plaza. Przypomnijmy, w wyniku zawalenia się tego budynku, straciło życie 1131 osób.
 
Marki, które wezmą udział w spotkaniach:
 
Tazreen:
C&A (NL), El Corte Ingles (ES), Karl Rieker (DE)
 
Rana Plaza:
Bonmarché (UK), Camaieu (FR), El Corte Ingles (ES), Inditex (ES), KiK (DE), Loblaw (CA), Mascot (DK), Matalan (UK), Primark (UK), Store Twenty One (UK)
Joanna, 11.09.2013